19 آوریل 2023 - بر اساس مطالعه ی جدید محققان دانشکده بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan، مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین شده با قند (SSBs) با افزایش خطر مرگ زودرس و بروز بیماری های قلبی عروقی (CVD) در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود. نوشیدن نوشیدنی های سالم مانند قهوه، چای، شیر کم چرب گاو و آب ساده با کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

این مطالعه به صورت آنلاین در 19 آوریل 2023 در ژورنالThe BMJ منتشر شده است.

این مطالعه به طور خاص به مصرف نوشیدنی های مختلف در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، پرداخت. در حالی که بسیاری از مطالعات قبلی مصرف نوشیدنی و پیامدهای سلامتی مانند سلامت متابولیک قلبی، تغییر وزن و مرگ و میر را به هم مرتبط کرده اند، این مطالعات عمدتاً در میان جمعیت عمومی بوده است.

دکتر Qi Sun، سرپرست تیم تحقیق، و دانشیار گروه تغذیه و اپیدمیولوژی، گفت: نوشیدنی ها جزء مهمی از رژیم غذایی ما هستند و کیفیت آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. به خصوص افراد مبتلا به دیابت ممکن است از نوشیدن نوشیدنی های سالم سود ببرند، اما داده ها در این زمینه اندک است. این یافته ها به پر کردن این شکاف دانش کمک می کند و ممکن است بیماران و مراقبان آنها را در مورد رژیم غذایی و مدیریت دیابت آگاه کند.

محققان به طور متوسط 18.5 سال داده های سلامتی را از 9252 زن شرکت کننده در مطالعه سلامت پرستاران و 3519 مرد شرکت کننده در مطالعه پیگیری متخصصان سلامت تجزیه و تحلیل کردند. برای افراد انتخاب شده از این مطالعه یا در ابتدا یا در طی این مدت تشخیص دیابت نوع 2 ثبت شده بود. هر دو تا چهار سال یکبار، شرکت ‌کنندگان در مورد میزان مصرفSSB (شامل نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی های حاوی قطعات میوه و لیموناد)، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصنوعی(ASB)، آب میوه، قهوه، چای، شیر کم‌چرب گاو ، شیر گاو با چربی کامل و آب ساده گزارش دادند.

بررسی این داده ها نشان داد که نرخ مرگ و میر به هر علتی و بروز بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از CVD در میان افرادی که به طور منظم SSB مصرف می کردند، بالاتر است. مصرف هر وعده اضافی روزانه از SSB با 8 درصد بیشتر مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط بود. برعکس، مرگ و میر به همه علل و بروز CVD و مرگ و میر ناشی از CVD در میان افرادی که به طور منظم نوشیدنی های سالم تری مانند قهوه، چای، شیر گاو کم چرب و یا آب ساده مصرف می کردند، کاهش یافت.

جایگزینی یک وعده SSB در روز با یک وعده قهوه، با 18 درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و 20 درصد کاهش خطر مرگ و میر CVD همراه بود. جایگزینی یک وعده SSB در روز با یک وعده چای، این خطرات را به ترتیب 16% و 24%  و با آب ساده به ترتیب 16% و 20% و با شیر کم چرب گاو به ترتیب 12% و 19% کاهش داد.

نوشیدن ASB نیز با نتایج سالم‌تری همراه بود، اما جایگزینی روزانه یک وعده SSB با ASB خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و خطر مرگ و میر CVD را کمتر کاهش داد: 8 درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و 15 درصد خطر کمتر در مرگ و میر ناشی از CVD.

دکتر سان گفت: افراد مبتلا به دیابت باید در مورد نحوه هیدراته نگه داشتن خود حساس باشند. تغییر از نوشیدنی‌های شیرین‌ شده با قند به نوشیدنی‌های سالم‌ تر فوایدی را برای سلامتی آنها به همراه خواهد داشت.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-sugar-sweetened-beverages-linked-premature-death.html